¡que sorpresa!

varning för långt inlägg. men ibland så bara måste man berätta the extended version. vill du läsa den korta versionen så ber jag dig scrolla till slutet av inlägget och läsa de överstrukna raderna.

camilla hade snart tvättat klart
jag kunde fortsätta efter henne sa hon.
vilken tur tänkte jag.
de där gamla 60talsklänningarna hade ju hängt hemma i garderoben i skee i över fyra decennier
och behövde definitivt fräschas upp om jag skulle kunna ha nån av dem på mad-men-festen på fredag.

när jag skulle ställa in påsen med klänningarna i förrådet.
gör sådär ibland när jag inte orkar dra tvätten uppochner i väntan på tvättid (tvätt-tid? tvätttid?)
det var då vi såg det.
låset var uppborrat
och mina fina röda och gröna kartonger märkta med
"sommarskor" "vinterjackor" "strumpor o underställ" "väskor" "vantar o mössor" "tröjor" etc etc etc
låg trasiga och halvöppna.
grattis i efterskott på julafton ungefär.
det tog en lång plågsam minut innan jag mindes 
att jag tog upp både snowboard och alla vinterkläder och vinterskor i lägenheten
dagen innan jag åkte hem över jul.
jag minns att jag var mer än nådigt irriterad på mig själv för att jag började fixa med garderoben
när jag hade julklappar kvar att slå in, julgrupper kvar att göra,
en megamonsterdisk att diska undan och dessutom en sats med köttbullar till att göra.
"det här behöver du väl för faan inte göra just idag!!!" sa jag till mig själv.
stort tack till lilla fröken saida, som visst bor i min kropp,
för att du stod på dig och gjorde det där mitt i all julstressen.
anyhow!

tillslut noterade jag tacksamt att det inte fattades ett enda par av mina hundra älskade converse
(trots att lådan var uppfläckt) eller något annat av mina trehundra par sommarskor heller för den delen.
inget av värde tycktes vara borta.
hej haglöfsryggan för fem lax.

lådan "byxor o kjolar" var däremot nästintill tom.  
och när jag skrattat åt att de fått med sig massa dyra fornarina, lee och lewis som jag inte kommit i på fem år 
så säger camilla:
"det ligger en massa sådana jeans på tork i tvättstugan.
de har legat där i några dagar. vi har liksom inte vetat vems de har varit"
jaa det gjorde det faktiskt.
där låg även en stor blå ikeapåse
fullproppad med klänningar, kjolar, linnen, blusar, fleecetröjor, koftor, skjortor, byxor, mössor, halsdukar, tees och you name it som legat i någon av de fina kartongerna i mitt förråd.

gilla pundartjuvar som minns vad de gör.

när jag kom tillbaka efter jul hade någon, troligtvis pundarna i uppgång a, brutit sig in i mitt källarförråd.
jag hade lyckligtvis tagit upp allt av värde i lägenheten kvällen innan jag åkte.
de kläder som de omsorgsfullt valde ut och snodde med sig, 
tvättade de sedan i tvättstugan bredvid
varpå de glömde kvar allt.


Kommentarer
Postat av: C

Ok...

2011-01-06 @ 08:20:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0