höst

vi pratade om dofter igår.
jag hade andats in kvällsluften på väg över stenbron
och under några långa sekunder förflyttats tillbaka till nittiotalets början. 
på hornhinnan spelades en ryckig smalfilm upp 
korta osammanhängande sekvenser 
ett virrvarr av 
mopeder och tio-pack marlboro
lappade jeans och stora t-shirtar
gröna insparkade skåp och korridorsväggar med tuvstarr och bauer-troll
brun manchesterfåtölj och michaels jacksons reklamskylt för coca cola 
buss till tanum och tafatt hångel med daniel knopp
min erika och hennes ångestladdade smärtsamma pubertet
klumpar i magen och den fruktansvärda ljuva tonårsförälskelsen
axel johansson och regn som smattrar mot tältduken
helenas permanent och teresas vinröda converse
tåget till stan och rökkupé
bakgårdar och sprit på nappflaska
mina beniga höfter och fredrik hermanssons svettiga hand i min
den första gången och simon and garfunkel på kassettbandspelaren
"there must be fifty ways to leave your lover"
hjärtan som brast och som läkte fort
med hjälp av poesin och musiken


det är ljuvligt att resa.
alltid skönt att komma hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0