gunborg elida nilsson 19070227-19900119

det dyker upp i mina tankar.
vissa dagar mer.
andra dagar mindre.
mormors löständer i vattenglaset.
hennes vackra händer.
hennes förkläden.
sockerdrickan i halvdrucken flaska från sist.
smörgåsrån i flera lager med lättochlagom.
ringa varje dag för att berätta hur många blomman för dagen vi hade.
utedasset med gamla tidningar och surrande flugor.
spegeln i hallen med hylla.
din doft.
spela åsna och finns i sjön.
lösa barnkorsordet i året runt.
hårrullar och läggningsvätska.
den blå morgonrocken.
kika på rådjur bakom lagårn.
smala bron över bäcken.
mandelblom vid diket.
vattenpumpen och tvättfatet i emalj.
pärlplattan från henrik under kaffekitteln.
hennes röst när jag knackar på säger vem är det.
innetofflorna och strumpbyxorna med hållare.
den gula kökslampan.
brickan på väggen med europas kungligheter.
blå förgätmigej bakom husknuten.
dikten om lille alfred.
sova över i bäddsoffan och titta på machahan.
leendet utan löständerna.
tulo på ask.
dr dryells.
de små handgjorda tygnäsdukarna i förklädesfickan.
prova halvfärdiga raggstrumpor.
vindstrappan.
finrummet med lågt i tak.
fotografierna.
i soffan med den grönblå filten över knät.
dina smala ben.
hucklet.
randig marsipan och julmust.
mannagrynsgröt i det vita porslinet med blått landskap.

ditt goda hjärta.

din hårfläta i asken med mammas och min.
din parfym i mammas toaskåp.
berlocken med det rödgula äpplet i mitt smyckesskrin.
din filt på min soffa.
ditt vita linne i min byrå.
dina broderade lakan i mammas säng.
dina näsdukar i en låda.


dina händer när jag ser mina.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0