1 ägg 1dl mjöl 2 dl mjölk salt

blir ju så enformig ibland.
en vecka gjorde jag fiskgryta varje dag.
en annan var det bara kycklingwok som gällde.
herregud.
ett tag hade jag dille på bakpotatis och extremsmal skagenröra.
för hundratals år sen hade jag en lång period då jag bara åt omelett och grönsakssoppa.
inte tillsammans såklart.
jag får lätt dille på saker.
randiga saker bland annat.
glasburkar.
när jag var liten hade jag min faster edit som dagmamma.
jag och hennes två barnbarn var hos henne när våra föräldrar jobbade.
pappa är yngst av 12.
jag är yngst av alla oräkneliga kusiner.
många av mina kusinbarn är jämnåriga med mig.
så är det med det.
vartfall så älskade jag edits veddegröd(eller vetegröt som man antagligen säger utanför nolhôtteland)
när mamma var ledig gick jag ändå upp till edit och åt veddegröd.
plättar var något annat som jag minns från edits kök.
perfekt tjocka plättar från plättjärn.
med äpplemos.
i flera lager.
andreas veronika och jag runt bordet.
edit som langade ut plättar i en strid ström.
hemmagjort mos från egna äppleträd.
barndomsminne nu igen.
de poppar upp hela tiden.
den här veckan har jag stekt pannkakor inte mindre än 4 gånger.
4 gånger.
på torsdagen var det pannkakor i skolan.
skolpannkakor är inte så gott faktiskt.
pannkakor kan bli crêpes.

pannkakor är bra grejer.
plättar är barndom.
ska köpa ett tror jag.
eller plättlagg kanske det kallas?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0