orange

pappa jobbade som vägarbetare när jag var liten.
cyklade till jobbet på sin silverfärgade cykel klockan fem i sju varje morgon.
i trätofflor
vit plastlåda med rött lock. en sån där med röda hakar på lådan som spänns runt locket.
i den låg smörgåsar. smörgåsar med ost eller skinka. med smörpapper emellan.
en halvliter mjölk i glasflaska. mjuk kylväska.
klockan fem över fyra kom pappa hemcyklande igen.
trätofflorna ute på gröna trappen.
bredvid katternas korg och kvasten.
glasflaskan på diskbänken med kallt vatten i.
middag klockan halv fem.
bestämda platser runt köksbordet.
hemmagjord vinbärssaft.
knäckebröd från den gröna hållaren.
tre olika sorter. husman, delikatess och frukost
pappa i soffan framför tvn.
regionala nyheter.
duns i väggen.
pappa nu sover du sa jag.
nej sa han.
jo det gör du sa jag.
nej det gör jag inte sa han.
duns i väggen.
pappa jag vet att du sover sa jag.
får jag vrida över till den andra kanalen sa jag.
nej jag tittar på nyheterna sa han.
men du sover pappa sa jag.
jag bara blundar sa han.
jag hör sa han.
öppnade trötta ögat och log pappaleendet.
duns igen.
smög in en kudde bakom pappas huvud.
hans jeans doftade tjära när jag vilade huvudet i hans knä.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0