genus. bra eller anus?

hade möte ikväll på skolan. jämställdhetsplanen färdig.
genusglasögon på och undersöka läromedel. 
hittade många flickor i rosa klänningar som red, hoppade hage och hjälpte mamma att baka och diska. pojkar med kort hår och keps som spelade boll, lekte med bilar och var på fisketur med en morfar eller farfar. pappor som körde bil och rodde båtar på familjeutflykter. mammor med långt hår som klär på barn och bär matkassar. 

många av damerna hittade bra exempel på bra och dåliga böcker ur genusperspektiv.
jaaaa och neeej och sådär får det ju inte vara och det måste man ju vara medveten om.
imorgon kommer de stå där igen och placera de snälla flickorna mellan de bråkiga pojkarna som några slags vågbrytare eller åskledare, ge pojkarna ordet tre av fyra gånger i klassrummet trots att de skriker rakt ut och berömma flickorna för att de är duktiga, skriver fint och lydigt väntar på sin tur.

jag var med linda när hon köpte doppresent till sin brorsdotter nere på cervera. damen i kassan, som var i övre medlåldern, frågade om det var en pojke eller flicka? jaaa det är en flicka sa linda. hurså högg jag blixtsnabbt som motfråga. ja jag är lite genuspolis här sa jag och spände ögonen i henne. så att jag vet vilken färg jag skall slå in paketet i sa kvinnan. det skulle ju bli dumt om flickan fick ett knallblått paket sa kvinnan. ja det skulle ju verkligen kunna få ödesdigra konsekvenser tänkte jag. ja herregud sa jag. tänk då om en pojke skulle råka få ett rosa paket sa jag och skrattade lite torrt. tänkte att då kanske han vill bli balettdansör....gud hjälpe oss. eller så kan ni slå in alla paket i samma färg sa jag. brunt är ju fint sa jag. eller grönt kanske tillade jag.

hon tyckte bara jag var märklig som inte kände till den oskrivna regeln att blått är för pojkar och rosa är för flickor.
flickor skall hoppa hopprep och leka med dockor medan pojkar ska klättra högt upp i träd och spela fotboll.

så är det bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0